Brev:
Matplan och NAN3
7. januar 2010
Alder:
10 mdr.
Matplan och NAN3
Kære Helen,
Nu er vi tillbaka på netsundhedsplejerske efter en tid av "tystnad". Mit spørgsmål går på madplan och hur länge man skal fortsätta med mme (nan3)? Idag så äter tvillingara ungefär såhär..
05 - vaknar
05 30 - Grøt (nestle havregrøt, fullkornsgrøt) + frugtmos + nan
0730 - sover
0930 - grøt igen om de ikke spiste så meget sidst andens skrapad banan eller fullkornsfrugt på burk
+ nan. Jag har gett dem en typ av smørgåsrån som finns i sverige før att ´øva tuggning. Kan inte finna motsvarande i Danmark och har svårt att veta vad man ska ge istället.
11 30 - lunch. Lagad mat med potatis/pasta, grønt och fist/køtt + nan
13 30 / 14 sover
15 - grøt + fruktmos + nan
17 30 middag lagad mat oftast från burkmat + nan
19 / 19 30 sover ibland vill de ha nan innan de somnar.
Jag tycker det är svårt att veta om jag ger dem tillräckligt med mat och om det är ratt sammansättning mht järn. Jag har också førstått att de ska ha flaskor under dagen. Men mina barn dricker sällan mer an 80 ml så jag har svårt att tänka mig att de får i sig 400 ml nan per dag. Kan inte du skriva till mig vad jag ev. ska ändra på i min plan och kankse något tips om vad de ska tugga på när de är 10 mån.
Många tack!